Zene, szó, dráma – színjátékok és szín(e)változások. A történelem szemantikája Puskin és Muszorgszkij művészi szkepszisében. Az orosz krónikás színmű műfajpoétikai kérdései
A “Zene, szó, dráma – színjátékok és szín(e) változások” című könyv utazásra hívja a bátor és kíváncsi Olvasót. Az utazás színtere a 19. századi orosz krónikás dráma világa. Alekszandr Puskin és Modeszt Muszorgszkij egy-egy színpadi művének, a “Borisz Godunov” című „romantikus tragédiának” és a “Hovanscsina” c. „nemzeti zenedrámának” műfajpoétikai olvasatát kapjuk. Az idézőjelbe tett műfaji megjelölések a darabok szerzőjétől származnak. A „romantikus tragédia” puskini definíciójában a “roman” alkotóelem (az orosz nyelvbe átkerült francia jövevényszó „regényt” jelent) mintha a drámából a regény felé tett kilépésre utalna, valamiféle váltást sejtetve. A szerző, Puskin e messzire mutató utalása nyomán, a történelmi dráma műfaji kérdéseinek tisztázását tűzte ki célul.