4 900 FtOriginal price was: 4 900 Ft.4 410 FtCurrent price is: 4 410 Ft.
A környezetesztétika, amely részben a természetesztétikák hagyományával szemben lépett színre, viszonylag új fejlemény a modern filozófiai esztétika történetében. Középpontjában az a gondolat áll, hogy esztétikai tapasztalataink során mindig környezetekkel van dolgunk: a természet nem állítható velünk szembe, hanem minden oldalról körbevesz bennünket és minden érzékszervünkre egyszerre hat. A környezeteinkhez fűződő esztétikai viszonyunkat a környezetesztétikában
éppen ezért nem a kontempláció hagyományos paradigmájában gondolják el, hanem inkább belemerülésként vagy rezonanciaként. A környezeteinkhez jellemzően aktívan és cselekvően viszonyulunk egyedi célokat szem előtt tartva.
Kötetünk az első magyar nyelvű környezetesztétikai antológia, amely a tudományág legtöbbet hivatkozott, a kurrens viták alakulását is meghatározó alapszövegeiből válogat.
4 900 FtOriginal price was: 4 900 Ft.3 920 FtCurrent price is: 3 920 Ft.
A kötetben olvasható tizenöt tanulmány meggyőző példával szolgál arra, hogy a természetről folytatott diskurzusnak a természettudományok világán túl a humántudományok területén, sőt a mindennapi életünkben is helye van. A szerzők a természet-ember viszony szövevényes útjainak bejárására invitálják az olvasót, miközben betekintést nyújtanak a természet megtapasztalásának emberi módjaiba, a természethez kötődő metaforák használatának és a természet művészetben betöltött szerepének alakulástörténetébe, valamint a természet emberi megértésének etikai dilemmáiba.
A kötet írásait Zagyvai Sári fotóművész Egy kirándulás vázlatai című sorozatának fiktív táj- és természetképei kísérik.
3 900 FtOriginal price was: 3 900 Ft.3 120 FtCurrent price is: 3 120 Ft.
Az emberi történelem végét már sokan és sokféleképp meghirdették vagy megjósolták. De mi történik az emberrel, amikor a történelem véget ér?
Giorgio Agamben ebben a könyvében azt vizsgálja, hogyan képzelték és képzelik el az embert az állathoz hasonló vagy éppen attól radikálisan különböző lényként. Többek között Bataille, Linné, Uexküll, de mindenekelőtt Heidegger munkáit elemezve tárja fel az „antropológiai gépezet” működését, vagyis azokat az eljárásokat és gesztusokat, amelyek az embert az állattól való megkülönböztetés révén állítják elő, és teszik történeti létezővé.
„Mintha az emberi és az állati között húzódó határ meghatározása – írja a szerző – nem csupán egy lenne a filozófusok, teológusok, tudósok és politikusok által tárgyalt kérdések közül, hanem az az alapvető metafizikai-politikai művelet, amellyel egyedüli módon lehet meghatározni és létrehozni az »emberhez« hasonló valamit.”
Agamben szerint „a döntő politikai konfliktus” mindig is az ember egyszerre állati és emberi mivoltából fakadt, és minden politikai vita ebből a konfliktusból vezethető le. Ennek a konfliktusnak a feltérképezése és megértése pedig mindenképpen szükséges ahhoz, hogy el tudjuk képzelni és le tudjuk írni a történelem utáni embert.
3 900 FtOriginal price was: 3 900 Ft.3 120 FtCurrent price is: 3 120 Ft.
Paul Klee művészetével kapcsolatban először is azt kell megértenünk, hogy egy alkotó, aki annyira nehezen találta meg a saját képi nyelvét, miként maradhatott a gyorsan változó művészeti formaelvek ellenére is mind a mai napig megkerülhetetlen festő. A megértésben segítségünkre lehet a tény, hogy Klee műve nem meglepetésszerűen és közegtelenül jött létre, hanem több korszakos alkotóval folytatott, rejtett és nyílt vitában született. És legalább ennyire fontos az is, hogy Klee műve elválaszthatatlan az önreflexiótól, ami számos feljegyzésében, előadásában és naplóbejegyzésében érhető tetten. A feladat tehát az, hogy Paul Klee művészetének korokon átívelő jelentőségét és egyedülállóságát a filozófiai és művészettörténeti interpretáció ötvözésével ragadjuk meg.
4 900 FtOriginal price was: 4 900 Ft.3 920 FtCurrent price is: 3 920 Ft.
Roland Barthes Világoskamrája, 1979-ben írt utolsó nagyobb munkája fotóelméleti alapmű. Az értekező próza és a szépirodalom határán mozgó írás szándékoltan ellenáll a műfaji besorolásnak, ami abból is következik, hogy a szerzőt alapvetően ez a kérdés foglalkoztatja: hogyan írható le a fotó mint médium egyszerre tudományosan, vagyis a maga általános jellegében, és a nézőjére gyakorolt mindig egyedi hatásában? Hogyan lehet megragadni a fotó „egyedi általánosságát”?
A Kijárat Kiadó és a Magyar Fotográfiai Múzeum gondozásában megjelent kötet nem csak új fordításban közli a világhírű esszé szövegét, hanem a francia eredetihez igazodva tartalmazza a teljes képanyagot, Barthes széljegyzeteit, a fejezetcímeket, valamint a hivatkozott fotótörténeti munkák és az említett fotográfusok jegyzékeit.
3 900 FtOriginal price was: 3 900 Ft.3 120 FtCurrent price is: 3 120 Ft.
Ezek az írások a megértés és az értelmezés egymástól el nem választható lehetőségeit vizsgálják. Az elmélet próbája az alkalmazás, ennek során válik láthatóvá, hogy a művészetelméleti elgondolások mire és mennyire használhatók.
A művekhez fűződő viszonyunk – akarjuk vagy sem –, nem állandó, ezért azok a műalkotások is, amelyeknek látszólag jó ismerői vagyunk, hirtelen meglepetéssel szolgálhatnak.
Ám éppen az élteti a műértést, amikor a korábbi olvasatok repedései mentén valami olyasmi tör a felszínre, ami teljességgel váratlan.
3 900 FtOriginal price was: 3 900 Ft.3 120 FtCurrent price is: 3 120 Ft.
A reneszánsz palotákban studiolonak hívták azt a helyiséget, amelyben a herceg a kedvenc festményeit gyűjtötte össze, hogy időről-időre közéjük elvonulva meditálhasson vagy olvashasson. Ez a könyv egyfajta studiolo a szerzője, Giorgio Agamben számára, aki filozófus szemmel veszi szemügyre kedvenc művészeti alkotásait.
3 900 FtOriginal price was: 3 900 Ft.3 120 FtCurrent price is: 3 120 Ft.
Sportolni és sportot nézni nem ugyanaz, mégis van bennük valami közös. Mindkettő „elmerülés a koncentrált intenzitásban”, ez a Szépség a sportban című könyv alapvetése.
3 900 FtOriginal price was: 3 900 Ft.3 120 FtCurrent price is: 3 120 Ft.
A kötet William Morris építészetről, iparművészetről, könyvdíszítésről, valamint társadalomról írott esszéinek és előadásainak válogatását tartalmazza. William Morrist (1834–1896) a viktoriánus Anglia leghíresebb polihisztoraként tarják számon: költői, írói és műfordítói munkássága mellett gyakorló iparművészként is jelentős életművet hagyott hátra. Művészeti életműve mellett Morris korának egyik legeredetibb gondolkodója volt, és ahhoz a John Ruskin nevéhez köthető irányvonalhoz tartozott, amely a társadalom megújítását az esztétikumon keresztül gondolta megvalósítani. Gondolkodásában így került központi helyre a dekoratív művészet és a kézművesség gyakorlata. A művészet kritériumának a munka közben átélt (szellemi és testi) élvezetet tette meg, és a szépséget ezen élvezet kifejeződéseként írta le.
1 200 FtOriginal price was: 1 200 Ft.1 000 FtCurrent price is: 1 000 Ft.
A kötet 1998 és 2001 között írott tanulmányaim és kritikáim gyűjteménye. Megírásuk időszakában elsősorban szöveg és olvasó viszonyának körvonalazása, vagyis az olvasás mechanizmusainak feltérképezése foglalkoztatott. Az írások révén bontakozott ki és vált megfogalmazhatóvá az az elgondolás, amelynek értelmében az olvasást szövegbeli és olvasói „én”-ek nem feltétlenül egyetértésbe futó dialógusaként értelmezem. Nem(csak) szöveg és olvasó viszonyáról van szó, hanem „én”-konstrukciók kialakulásáról és együttműködéséről: hiszen a beszélgetéshez két vagy több személy, illetve személyként fellépő/felléptetett, vagyis irodalmi szövegekben az „én”-ben, illetve a „te”-ben megszemélyesített alak(zat)ok szükségesek. E konstrukciók létrejöttét a lírai szövegek „énjének” esetében Paul de Mant követve a szövegbeli beszélői arcának az olvasó általi megrajzolásaként, az „én”-nek való hangadásként értelmezem, az olvasói „én” esetében pedig a szövegben „előírt” (szintén az olvasás folyamatában megképződő) „engedelmes” olvasói szerepkör és a konkrét olvasó e szerepnek való (részleges vagy teljes) ellenállásaként értem; az ellenállást pedig az újabb és újabb olvasatok feltételének tekintem. E dialógus során az immár archoz és hanghoz jutott „felek” „beszélgetnek”, mégpedig úgy, hogy ez a beszélgetés nem feltétlenül vezet az azonos értésben való feloldódáshoz, hanem, mint ahogy ez személyek között is történik, félreértésként, mellébeszélésként, vagy az irányításért folytatott küzdelemként, s az ehhez használt – figurációs műveletekben megmutatkozó – cselszövésként is felfogható. E beszélgetés során az olvasó az elképzelt beszélőnek valamiféle szándékot tulajdonít, főként arra nézve, hogy az milyen olvasói szerepet szán neki. Ezt az olvasó a szöveg retorikai, poétikai sajátosságai, utasításai, s az általa ismert műfaji hagyományok összjátékából bontja ki, s így kerül abba a helyzetbe, hogy eldöntheti, képes-e (akar-e) azonosulni ezzel a szereppel. Ha küzdelem is az így értelmezett olvasás, győztese, pontosabban, nyertese mégis inkább a mindenkori követkéző) olvasó, aki ezáltal az értelmezések immár bővebb skáláját ismerheti meg, építheti be saját élettörténetébe, tapasztalatként ezen élettörténet új ráolvasásába és állandó újrakonstruálásába, s aki ugyanakkor az előző olvasat működésbe lépésének, hatásának is feltétele.